Sykemittari – kätevä kumppani lenkkipolulla vai täysi turhake?

Sykemittari – kätevä kumppani lenkkipolulla vai täysi turhake?

Jatkamme edelliseen postaukseen liittyen sporttisella aiheella, sillä onhan se kuuluisa rantakunto kaikilla meillä hakusessa kesää varten, tällä hetkellä. Moni ystävistäni on taannoin hankkinut sykemittarin, ja he kehuvat niitä maasta kattoon. En voi kuitenkaan olla miettimättä, että kohta tuokin turhake lentää kaapin pohjalle, viimeistään silloin kun paristot loppuvat, niitä ei enää vaihdeta, sillä oikeastaan ollaan vain helpottuneita siitä, että mittaria ei tarvitse kantaa mukana. Kenelle sykemittari on sitten oikea ostos? Siihen perehdymme nyt!

Sykemittarin hankkiminen on kannattavaa, mikäli kunnon kohotus on vakavasti ottaen mielessä. Sykkeiden seuranta kunnon kohotuksen menetelmänä on siitä hyvä, että näkee tulokset numeroina, mustaa valkoisella. Se sopii etenkin, jos on sellainen ihminen, joka nauttii numeroiden seuraamisesta, ja haluaa nähdä konkreettisia tuloksia. Mikäli taas on enemmän fiilispohjalta liikkuja, ei sykemittaria ehkä kannata hankkia.

Mittari sopii hyvin huippu-urheilijoille, tai esimerkiksi ihmisille, joilla on joku sairaus, minkä takia sykettä pitää seurata, ettei se pääse nousemaan liian korkeaksi. Sykemittari saattaa auttaa myös huonokuntoisia, tai kokonaan liikunnan uudelleen aloittavia, jotta vahingossa liian kovalle kroppansa laittaessa ei menetä liikunnan iloa. Esimerkiksi juoksuun sykemittari sopii loistavasti, sillä kun seuraa sykkeitään, on mahdollista tietää tarkalleen, treenaako peruskestävyyttä, vai vauhtikestävyyttä. Esimerkiksi maratonille treenatessa sykemittari on kiva kaveri, joka auttaa käytännön harjoittelussa melko lailla.

Mikäli päätät hankkia sykemittarin, valinnassa auttaa esimerkiksi Ylen testi.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *