Naiset peliteollisuudessa

post thumb
Teknologia
by Sonja/ on 20 Jan 2021

Naiset peliteollisuudessa

Teknologian maailma on ihmeellinen ja taisin sivuta osaksi seksismiä sen maailmassa eräässä julkaisussani. Haluaiasin avata tänään uutta intohimon kohdettani eli pelaamista naissukupuolen näkökulmasta. Pelimaailma ja pelaaminen mielletään yhä enemmän miesten harrastukseksi, eikä naisille ole siellä tilaa.

Gamergate

Vuosi 2014 muistetaan hyvin Gamergatesta, joka kulki Twitterissä hashtagilla #gamergate. Syksyllä 2014 pelisuunnittelija Zoe Quinn ja Brianna Wu sekä kulttuuritutkija Anita Sarkeesian joutuivat häirinnän kohteeksi. Naiset saivat raiskaus- ja tappouhkauksia. Raivokkaan myrkylliseksi paisunut vihanpidossa oli mukana muun muassa pelijournalismi korruptoituneeksi syyttäviä pelaajia sekä väkivalla uhattujen naispuolisten pelinkehittäjien ja kulttuuritoimittajien puolustajia. Tapauksesta monelle jäi käteen vain mielikuva siitä, että kyse on poikien puumajasta, jonne naisia ei haluta: naisien on vain parempi pysyä poissa pelien kehittämisestä. Eniten vihaa sai pelinkehittäjä Zoe Quinn, jonka väitettiin maanneen erään pelijournalistin kanssa saadakseen Depression Quest -pelilleen hyvän arvostelun. Etenkin Yhdysvalloissa pelijournalismi on erittäin korruptoitunutta, mutta asia nostettiin esille väärällä tavalla – ja lopulta kävi ilmi että väitetystä toimittajan ja Quinnin seksisuhteesta esitetyt väitteet eivät pitäneet paikkaansa. Soppa oli kuitenkin jo syntynyt.

Ongelmallinen naiskuva

Pelimaailman naiskuva on joidenkin mielestä erittäin ongelmallinen. Peleissä naiset esitetään enemmänkin ”neito hädässä” -tyyppisinä pelastettavina ja saavutettavina kohteina kuin suurina sankareina. Ja kun nainen päästetään pelin päähahmoksi, on hän usein uhkeasti varusteltu, esimerkkinä tästä vaikka Lara Croft Tomb Raiderista. Erityisesti aiemmin mainittu Sarkeesian on puhunut aiheesta huippusuositussa Tropes vs Women in Video Games -videossaan. Pelialan puolustukseksi on sanottava, että tilanne on parantunut jonkin verran. Tämä ei kuitenkaan ole vain pelien ongelma, vaan yleisesti ottaen koko viihdemaailman ongelma.

Suomalainen menestystarina

Suurimmalle osasta pelaajista pelaaminen ei ole sukupuolikysymys ja tilanne ei ole enää niin paha kuin visii vuotta sitten. Naiset ovat löytäneet tiensä pelien äärelle ja pelinkehittäjiksi. Yksi suomalaisista menestystarinoista on Karoliina Korppoo, joka suunniitteli suositun Cities: Skylines -pelin. Peli myi viidessä viikossa miljoona kappaletta. Korppoosta tuli peliensuunnittelija ihan sattumalta. Medialan opintojen kautta Korppoo päätyi mobiilipelien testaajaksi ja graafikoksi pelialan yritykseen. Nisistuminen näkyy pikkuhiljaa pelialalla: viitisen vuotta sitten pelialalla työskenteli tuhat henkeä. Heistä 16 prosenttia oli naisia. Vuonna 2014 alalla työskenteli Suomessa jo 2500 henkeä, joista naisia oli viidennes.

Suomen pelialan kattojärjestön mukaan peliteollisuudestaa on tullut 2000-luvun aikana merkittävä osa suomalaista kulttuuriviestiteollisuutta. Järjeston arvion mukaan Suomen pelitoimialan ydintoimintojen (pelinkehitys ja pelipalvelut) liikevaihdon olleen vuonna 201 noin 2400 miljoonaa euroa. Pelialan kasvaessa ja aikustuessa on hyvä alkaa puhumaan pelien ja pelifirmojen sukupuolien tasa-arvosta.